ČO SA MÔŽEME NAUČIŤ O VYTRVALOSTI A ODOLNOSTI OD VOJAKOV Z NAVY SEALS

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Ako je možné, že niekto v ťažkej situácii zdvojnásobí svoje úsilie a iný to vzdá? Nastupujúca veda o vytrvalosti a odolnosti nás veľa učí o tom, ako vytrvať napriek ťažkostiam.
Výskum je skvelý, ale vždy je pekné hovoriť s niekým, kto to zažil priamo v praxi a zistiť, ako sa prax a teória dopĺňajú. Kto teda vie o vytrvalosti a odolnosti viac, než tí, čo zažili napríklad Navy SEALs?

James Waterson bol veliteľom čaty SEAL – z prípravky BUD/S z 256 chlapcov dokončilo výcvik iba šestnásť – a James bol jedným z nich.

Ako zvládnuť náročné situácie?

1) Dajte tomu vyšší zmysel

Povedať, že tréning SEAL je ťažký, je obrovské podhodnotenie. Počiatočná fáza preverovania (vstupný selektujúci tréning prebieha pod názvom „BUD/S“) je špeciálne navrhnutá na vyradenie ľudí, ktorí to nemyslia vážne.
Čo sa tým myslí? Vytrvalosť často pochádza z miesta hlbokého zmyslu a osobného významu. Tu sú slová Watersona:
V BUD/S musíte vedieť, do čoho idete a čo tam máte robiť.
Dlhodobo mentorujem veľa ľudí, ktorí majú záujem vyskúšať BUD/S, a vždy sa pýtajú:

„Čo musím urobiť, aby som sa zlepšil v kľukoch?“
alebo “Môžete ma naučiť správnu techniku plávania?”
Moje prvé otázky sú vždy:
„Prečo chceš byť SEAL? Čím ťa SEAL oslovuje? Čo to pre teba znamená?“

Výskum potvrdzuje Watersonove slová. Bez dobrého dôvodu pokračovať, hlbokého zmyslu, ktorý nás ťahá ďalej, skončíme. Štúdie ukazujú, že naša myseľ sa vždy poddá dávno predtým, než to urobí naše telo. Len sa opýtajte športovcov, maratóncov. Tí by vám o tom vedeli rozprávať,

„… Celkovo sa zdá, že fyzická výkonnosť je v konečnom dôsledku limitovaná skôr vnímaním námahy, než kardiorespiračnými a muskuloenergetickými faktormi.“

To však neplatí iba pre atletiku, platí to aj pre kariéru. V štúdii o mužoch z West Pointu vyplýva, že selektívny tréning zvládli lepšie tí, ktorí mali vnútorné ciele („Chcem slúžiť svojej krajine. Chcem si vyskúšať svoje schopnosti.“), ako tí, ktorí mali externé ciele („Chcem kariérne rásť a stať sa dôstojníkom, pretože to je skutočne silná pozícia a je to prestíž.“)

Na zmysle záleží.

2) Urobte si z toho hru

Ak pátrate po zvládnutí náročných situácií, opakovane a z rôznych strán budete počuť slová: „urobte si z toho hru“.

Čo majú spoločné muži z BUD/S s ľuďmi, ktorí prežili katastrofické situácie? Z prežitia si urobili hru.
Odborník na šťastie Shawn Achor uviedol, že najlepším spôsobom, ako sa vysporiadať so stresom, je vnímať problémy ako výzvy, nie ako hrozby.
Deťom sa v škole darí lepšie, keď k nej pristupujú ako ku hre.

Waterson tvrdí to isté o prekonávaní ťažkých časov v BUD/S:

Mnoho ľudí si neuvedomuje, že to, čo v BUD/S robia, má preveriť ich schopnosti zvládať zložité situácie a pokračovať ďalej. Je to hra. Ak chcete byť Navy SEAL, musíte si túto hru zahrať. Musíte si urobiť z toho hru, zabávať sa na tom a dávať pozor, aby ste nestratili nadhľad.

3) Buďte si istí – ale realisti

Autor knihy Supersurvivors prichádza so zaujímavým názorom: Ľudia v ťažkých situáciách musia byť veľmi realistickí ohľadne nebezpečenstva, ktoré im hrozí – musia si však byť istí svojou schopnosťou zvládnuť túto situáciu.

Waterson zopakoval rovnaké slová, keď hovoril o postoji, aký musia mať SEALs na misii:

Keď vediete čatu, chcete, aby si vaši chlapci boli istí tým, čo robia, a aby boli kvalitne pripravení. Chcete, aby išli do terénu, splnili misiu a bezpečne sa všetci vrátili domov. Nechcete, aby boli vaši muži príliš sebavedomí, pretože v tom momente sa vždy stane chyba.

Častokrát je to umenie: vnímať ťaživú realitu a popri tom si zachovať optimistický pohľad.

Dôvera je vždy dobrá. Čo však buduje dôveru, keď si nie ste istí?

4) Príprava, príprava, príprava

Ak niekoľko mesiacov seriózne trénujete na maratón, maratón nie je taký ťažký, ako sa zdal na začiatku. Ak by vám niekto prikázal: ´Zajtra musíš zabehnúť maratón´, asi by vás opantal strach, ako to zvládnete.
Väčšina ľudí si myslí, že SEAL idú od misie k misii. To je častý mylný názor. Waterson strávil nasadením iba 25% svojho času. 75% svojho času venoval trénovaniu. Prečo?

Zručnosti rýchlo podliehajú skaze a SEALs musia byť v najlepšej kondícii. Slovami Watersona:

Väčšina ľudí predpokladá, že ak ste SEAL, budete nasadení v bojovej zóne každú chvíľu po prebudení, keď ste v aktívnej službe, čo samozrejme nie je pravda. 75% času venujeme príprave a asi 25% nasadeniu. Dôvodom je to, že máme veľa zručností, ktoré musíme pokryť, a SEAL sa snaží byť „zručný vo všetkých oblastiach, ale nie je expertom v žiadnej“. Existuje mnoho rôznych disciplín, ktoré je potrebné zvládnuť, ktoré si vyžadujú veľa zdokonaľovania. Nie je to tak, že raz vyskočíte z lietadla a potom si spomeniete, ako to robiť navždy. Je to niečo, čo musíte neustále drilovať. Keď sa budete motať na horách v Afganistane, nebudete pri potápaní úplne pracovať.

Kto podľa výskumu prežije katastrofické scenáre? Ľudia, ktorí sa pripravili.

5) Nezabudnite na humor

Odborníci sa jednohlasne zhodujú, že humor poskytuje silný nárazník proti stresu a strachu.

Tieto slová potvrdzuje aj Waterson o tréningu SEAL:

Musíte sa baviť a vedieť sa smiať; smej sa sám na sebe, smej sa tomu, čo robíš. S mojím najlepším priateľom sme sa počas celého BUD/S smiali. Stále sme si hovorili vtipy (hoci po čase už boli rovnaké). Tieto momenty sú jednými z mojich najlepších spomienok na BUD/S. Ak sa nachádzate v skutočne náročnejj situácii, môžete sa pozrieť na svojho priateľa a vtipkovať, či usmievať sa. Akoby ste si tým hovorili: „Všetko zvládneme. Budeme v poriadku.

Humor je o hraní sa s myšlienkami a konceptmi. Vždy, keď vnímame niečo ako vtipné; pozeráme sa na to z inej perspektívy.
Keď sú ľudia uväznení v stresovej situácii a cítia sa ochromení situáciou, uviazli v jednom spôsobe myslenia. Ale ak dokážete zaujať iný uhol pohľadu, vtipnú perspektívu, potom sa na situáciu pozeráte inak – vymaníte sa z toho rigidného nastavenia mysle.

1) Dajte tomu vyšší zmysel
2) Urobte si z toho hru
3) Buďte si istí – ale realisti
4) Príprava, príprava, príprava
5) Nezabudnite na humor

Chcete zlepšiť svoju psychickú odolnosť? Spoznajte techniky Adverzity manažmentu

 

Mohlo by vás zaujímať

Zadajte svoj e-mail a stiahnite si e-book:

Pre pokračovanie do svojho účtu sa prosím prihláste.