ETIKETA NA INTERNETE

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Aj keď sú virtuálne stretnutia pravdepodobne už nejaký čas súčasťou našej každodennej pracovnej rutiny, je ľahké sa stať obeťou faux pas. Etiketa virtuálnych stretnutí je v porovnaní s osobnými stretnutiami úplne novou oblasťou, ktorú sa potrebujeme naučiť.

Poznáte pravidlá správania sa vo virtuálnom prostredí? Postupujte podľa nasledovných tipov a zvýšte produktivitu a profesionalitu vašich stretnutí.

Vhodne sa oblečte – župan naozaj nie je vhodný na online meeting, či online školenie.
Jednou z čarovných vecí na diaľku je sloboda obliecť si do práce čokoľvek. Stále ste však v práci. Oblečte sa primerane stretnutiu. Košeľa, blúzka, sako, resp. slušné tričko … Ak sa jedná o stretnutie klienta alebo interné stretnutie tímu s niekým ź vyšších úrovní manažmentu, odporúča sa obliecť si košeľu alebo niečo, čo vyzerá minimálne ako poloprofesionálne. Dojem na ľudí robíte v každom momente.
Hoci sa stretávate len s kolegami, obliecť si župan naozaj nie je dobrý nápad.

Včasný príchod – ak meškáte na stretnutie v klasickej miestnosti, zvyčajne platilo diplomatických 10-20 minút, kedy druhí na vás čakali. V online priestore je oveľa ľahšie opustiť meetingovú miestnosť – stačí k tomu jeden klik. Dávajte si preto pozor na včasný príchod.
Pred pripojením sa na meeting si skontrolujte (otestujte) kameru a mikrofón.

Pozdrav na úvod. Keď sa zúčastníte schôdzky v malom zoskupení (okolo dvoch až piatich ľudí), oznámte sa, keď sa pripojíte. Môže byť nepríjemné zvukový signál, alebo hlášku typu: „niekto sa práve pripojil“, po ktorom nasleduje ticho. Keď sa pripojíte na schôdzku, pozdravte sa – len dávajte pozor, aby ste niekoho nerušili v polovici vety.

Kamera – mať či nemať zapnutú kameru? Pred koronou bol trend viesť online rozhovory bez kamery. Počas korony sa to zmenilo. Ako by ste prišli na návštevu, hostiteľ by sa vám otočil chrbtom, resp. rozprával z druhej izby tak, že by ste ho nevideli? A ešte si k tomu popritom robil inú prácu? Ak má váš partner zapnutú kameru, zapnite si ju tiež. Ak sa vzájomne dohodnete, že budete mať kamery vypnuté, je to v poriadku.

Pozor na pozadie – priestor, ktorý je za vami. Aj ten o niečom vypovedá. Neuprataná posteľ, porozhadzované veci po zemi či posteli … monitor sa vždy da natočiť na stenu, ktorá je neutrálna.
Tiež, ak je to možné, sa vyhnite tomu, aby ste z dôvodu slabého osvetlenia vyzerali, akoby ste pracovali zvnútra jaskyne. Upravte svoje pracovné miesto tak, aby ste smerovali k oknu alebo boli vystavený dostatku svetla. A uistite sa, že vaše zázemie je profesionálne a vhodné pre prácu!
Uistite sa, že v pozadí:

  • V pozadí nie sú žiadne postele (upratané, neupratané)
  • Žiadne otvorené skrine, kde by každý videl váš neporiadok
  • Aj keď sú deti a domáce zvieratá rozkošné, vaši spolupracovníci sa nebudú môcť sústrediť na obsah stretnutia, ak sa v pozadí budú hýbať iné osoby, či zvieratá.
    Uistite sa, že priestor za vami je čistý, profesionálny, vhodný na virtuálne pracovné stretnutie.

Hovorte dostatočne hlasno – Váš tím ocení, že vás bude môcť počuť bez toho, aby ste museli namáhať uši, alebo úplne zvyšovať hlasitosť.

Ak nehovoríte, stlmte mikrofón. Nie je nič frustrujúcejšie ako počuť mimozemský zvuk, fučanie, dýchanie… Pripojte sa k stretnutiu a zostaňte bez zvuku! Stlmenie mikrofónu, keď nehovoríte, dáva ostatným účastníkom možnosť zdieľať svoje myšlienky bez vyrušovania.

Vypnite zvukové upozornenia – Je veľmi ľahké zabudnúť pri práci z domu vypnúť upozornenia na mobile, pretože to nie je veľmi obvyklé v porovnaní s tým, keď vojdete do skutočnej konferenčnej miestnosti. Vypnutie upozornení v mobile vám umožní, aby vás a druhých nerozptyľovali rušivé zvuky.

Nápoje áno, jedlo nie je povolené – Počas stretnutia sú dovolené nápoje: káva, voda… Na jedenie však dajte pozor. Občerstvite sa pred virtuálnym stretnutím. Pri diskusiách o dôležitých obchodných veciach vás nikto nechce vidieť, ako si pochutnávate na čipsoch, či chrumkajúcom jablku. Pohybujúce sa objekty ostatných rozptyľujú.

Zostaňte prítomní – Môže byť lákavé skontrolovať si doručenú poštu, alebo viesť bočný rozhovor počas nudnej porady, ale nerobte to! Je to neúcta voči ostatným. Vaše pohybujúce sa oči vás prezradia. Seďte bez mykania, hojdania, nerobte rušivé pohyby.

Umožnite ľuďom odísť – Nie všetky stretnutia vyžadujú, aby všetci účastníci zostali na stretnutí až do konca. Niektorí ľudia sa mohli pripojiť iba kvôli aktualizáciám, alebo rýchlym diskusiám. Umožnite ľuďom odísť, ak zvyšok schôdzky nevyžaduje, aby niektorí účastníci zostali. Umožnite im pokračovať v práci na ďalších dôležitých úlohách.

Včasné ukončenie – sledujte čas. V dnešnej dobe častokrát ideme z jedného online meetingu na druhý, sledujte preto čas. Ak vediete meeting, ohlasujte zostávajúci čas: ešte máme 20 minút, 10 minút, 5 minút, minúta pred ukončením … Prípadne, delegujte túto úlohu inému členovi tímu (rola: strážca času).

Práca z domu bude v nasledujúcich rokoch čoraz viac normálnym javom. Buďte profesionálny vždy a všade – aj počas online meetingov.

Uvádza sa, že takmer 70% ľudí pracuje na diaľku aspoň raz týždenne. Šanca na stretnutie s niekým, kto dnes pracuje na diaľku, je oveľa vyššia ako kedykoľvek predtým. Naučiť sa základnú etiketu online stretnutí je teraz veľmi dôležité.

Mohlo by vás zaujímať

Zadajte svoj e-mail a stiahnite si e-book:

Pre pokračovanie do svojho účtu sa prosím prihláste.